Dramatik in esejist Arthur Miller (1915–2005) je eden najpomembnejših ameriških dramatikov. V več kot tridesetih dramah, ki so mu prinesle Pulitzerjevo nagrado in več Tony Awards, vseskozi pretresa vprašanje o smrti, izdajstvu in krivici. Osrednja problematika njegove dramatike je zlom ameriškega sna, življenje ameriških družin, težave in problemi ameriške družbe in posameznika. Skoraj šestdeset let je Miller ustvarjal like, ki so se spopadali s konflikti moči, osebno in družbeno odgovornostjo, učinki in posledicami preteklih dejanj ter z usodno povezanima občutkoma krivde in upanja.
Pisati je začel že kot študent in takoj začel doživljati vidne uspehe. Kritiki so ga opazili in začeli opozarjati na vidne vplive Ibsena v njegovi dramatiki. Njegovo prvo dramsko besedilo, uprizorjeno na profesionalnem odru, Najsrečnejši človek (The Man Who Had All the Luck) je doživelo premiero leta 1944, vendar brez pričakovanega uspeha. Prvi večji uspeh je doživel z uprizoritvijo Vsi moji sinovi (All My Sons) leta 1947, njegova naslednja igra Smrt trgovskega potnika (Death of a Salesman, 1949) pa je postala kultna drama cele generacije in velja za antologijsko dramo o zlomu ameriškega sna.
Drama Smrt trgovskega potnika je eden najboljših ameriških dramskih tekstov, ki govori o stanju neke družine v času krize. Willy Loman je starejši in izčrpan trgovski potnik pri podjetju v New Yorku, njegova sinova Biff in Happy nista v življenju dosegla nikakršnega uspeha, ne poslovno, ne zasebno, čeprav sta v mladosti za to imela vse možnosti. Žena Linda poskuša zgladiti nesoglasja med enim izmed sinov in očetom ter poskuša prepričati sinova, naj si že končno najdeta redno zaposlitev. Nasprotje Biffa in Happyja predstavlja sosedov sin Bernard, ki ni bil nikoli v življenju priljubljen, vendar je začel z obetajočo kariero. Čeprav mati ves čas nagovarja sinova, naj si skušata najti stalno službo, pri tem nimata uspeha.
Miller v drami izostri Lomanove iluzije in neuspehe, njegovo tesnobo, duševne muke in zapletene družinske odnose do točke, ko Loman postane tragični junak. Drama s časovnimi preskoki omogoča detajlni vpogled v življenje neke družine, z vsemi vzponi in padci, upanjem, željami in nesposobnostjo uresničenja ameriškega sna. Drama je šestdeset let po svojem nastanku popolnoma aktualna, saj se v obdobju recesije dotika usode mnogih med nami.
Prevajalec Zdravko Duša
Režiser Janez Pipan
Dramaturginja Tatjana Doma
Scenograf Marko Japelj
Kostumografinja Bjanka Adžić Ursulov
Avtor glasbe Rok Golob
Lektor Jože Volk
Oblikovalec luči Andrej Hajdinjak
Igralci
Willy Loman Renato Jenček
Linda Lučka Počkaj
Biff Vojko Belšak
Happy Andrej Murenc
Bernard Damjan M. Trbovc
Ženska Jagoda
Charley Branko Završan
Stric Ben Zvone Agrež
Howard Wagner Rastko Krošl
Stanley Blaž Setnikar
Gospodična Forsythe Ana Ruter
Letta Suzana Grau
Nakupovalci Zdenka Anderlič, Maja Ballund, Rajnhold Jelen, Vojko Koštomaj, Metod Kroflič, Vlado Lipovec, Mojca Panič, Gregor Prah, Svetislav Prodanović, Janja Sluga,
Marjana Sumrak, Melita Trojar, Jože Volk, Marjeta Zavec Bekirov
Howardov sin (glas) Jure Ivšek
Howardova žena (glas) Breda Dekleva
Za pomoč pri uprizoritvi se zahvaljujemo Športnemu društvu Ljubljana Silverhawks.
Premiera 24. septembra 2010
Predstava traja 3 ure in 30 minut in ima en odmor.
Vodja predstave Zvezdana Štrakl Kroflič • Šepetalka Breda Dekleva • Lučni mojster Mitja Ščuka • Tonski mojster Uroš Zimšek • Rekviziter Emil Panič • Dežurni tehnike Svetislav Prodanovič • Šivilje Dragica Gorišek, Marija Žibret, Ivica Vodovnik • Frizerki Maja Zavec, Marjana Sumrak • Garderoberke Melita Trojar, Mojca Panič, Zdenka Anderlič • Odrski mojster Gregor Prah • Tehnični vodja Miran Pilko • Upravnica mag. Tina Kosi