SLG CeljeSLG Celje

Ivan Cankar, Varja Hrvatin, Bor Ravbar

In mnogi drugi ...

Po motivih proze Ivana Cankarja

Režiser Bor Ravbar

Diskurz o revščini in socialnem sramu
Krstna uprizoritev
Koprodukcija s Prešernovim gledališčem Kranj

vsebina
zasedba
gledališki list
galerija
video
objave
vsebina
zasedba
gledališki list
galerija
objave

Ivan Cankar je v številnih besedilih in pogosto slikal podobo svoje matere Neže Pivk. Spominja se je npr. v zbirki avtobiografskih črtic Moje življenje (Slovenski narod, 1914; knjižna izdaja, 1920), celovito jo kot Francko upodobi v »spomeniku, kot ga slovenska mati še ni imela« Na klancu (1902), v Hlapcih (1910) kot umirajoča mati ključno vpliva na Jermanov družbeni in politični angažma. Vdanost in občudovanje se pogosto prepletata z občutki krivde zaradi sinovega ravnanja, ob katerem je mati – zaznamovana s sramom zaradi neznosne revščine in prikrajšanja svojih otrok – zgolj sklanjala glavo z žalostjo v očeh. V sinov etični zemljevid je vrisala neizbrisljivo koordinato, do katere se je Cankar nenehno opredeljeval in se po njej orientiral, čeprav je ni mogel nikdar doseči. Odtiskuje arhetipsko podobo žrtvujoče matere kot vir upanja, vzornice človeške dobrote, hkrati pa tudi opomnik na trpljenje in tragiko, ki sta posledici družbenih procesov. Ta podoba je lahko problematična in predvsem poenostavljena, saj legitimira trpljenje in brezupno vero v izboljšanje materialnega stanja zgolj s trdim delom, kar reproducira ideološko zaslepitev delavskega razreda. 
Uprizoritev In mnogi drugi ... nastaja po motivih črtice Mater je zatajil, Cankarjevih drugih pripovedi, ki tako ali drugače naslavljajo pozicijo delavca in razrednih dinamik, ter nekaterih teoretskih del, ki obravnavajo delavski razred in sram. V Cankarjeva prozna dela vstopa skozi raziskavo motivov revščine, njene materializacije v sodobnem postkapitalističnem kontekstu ter z obravnavo interpretativne zmede v razumevanju ideologije delavskega razreda danes. Kakšen je naš odnos do revščine in lastne razredne pozicije? Kako se revščina vidi in zakriva danes? Če srednji razred izginja, kako se pozicionira posameznik? Kako razumemo svoj položaj v ekonomsko-političnem sistemu in s katerimi mehanizmi jo afirmiramo ali zakrivamo? Kako ponotranjen občutek razrednega sramu materializirati in mobilizirati v gesto upora? Kdo je delavski razred danes in kako ga razumemo? 
Uprizoritev se ukvarja z razrednim sramom, z razmerjem med razredom izvora in razredom odraslega življenja ter s socialno mobilnostjo preko izobraževanja. Preizprašuje in pod drobnogled postavlja odnos otrok in njihovih staršev do lastne ekonomske pozicije ter kako se prav te razredne kategorije vrinejo v medosebne odnose in vplivajo nanje. Kako poskuša posameznik zakriti dejstvo, da ekonomsko in statusno ne spada v skupino ljudi, ki ga obdaja? Kako se soočamo z diskrepanco med dejanskim in navideznim?
Cankarjev čas se zdi oddaljen, a se Cankar v svoji literaturi ukvarja z občim, zato je izjemno izhodišče za razmišljanje o sodobnosti, o njenih političnih in ekonomskih parametrih in implikacijah, ki jih ti imajo za današnjo družbo. Cankarjev opus je poln zgodb, ki izhajajo iz delavskega in kmečkega razreda in so v svojem bistvu še danes aktualne, čeprav so marsikje vile, velike industrijske stroje in jasno razmejene pozicije zamenjala sodobnejša produkcijska sredstva, prekarnost in nove oblike dela. Na nek način je Cankarjev svet zgolj potujitev današnjega.
»S srcem me poglej ... z vernim srcem poglej, da boš videl!« (Hoja v šolo)

 

Soavtor dramatizacije, režiser Bor Ravbar
Soavtorica dramatizacije, dramaturginja Varja Hrvatin
Scenografka Urša Vidic
Kostumografka Nina Čehovin
Avtor glasbe Branko Rožman
Oblikovalec svetlobe Domen Lušin
Koreografka Lada Petrovski Ternovšek
Lektorica Živa Čebulj

Igrajo
Jože Luka Bokšan, k. g.
Mati Vesna Pernarčič
Apostol Aljoša Ternovšek
Ana in mnogi drugi … Barbara Medvešček
Anton in mnogi drugi … Aljoša Koltak
Mihaela in mnogi drugi … Mojka Končar
Marija in mnogi drugi … Lucija Harum 
Terezija in mnogi drugi … Eva Stražar
Kmet katolik in mnogi drugi … Rastko Krošl 
Srečko in mnogi drugi … Tarek Rashid
Kmet komunist in mnogi drugi … Damjan M. Trbovc 

Premiera 3. oktobra 2025 v SLG Celje, 16. oktobra 2025 v PG Kranj 
Predstava traja 1 uro in 20 minut in nima odmora.

Deli besedila so nastali v soavtorstvu igralcev. 
V predstavi so uporabljeni citati Slavoja Žižka, Marka Fisherja, Cynthie Cruz in motivi pesmi Zmaga Švajgerja.

Tehnično osebje SLG Celje
Vodja predstave Zvezdana Kroflič Štrakl • Šepetalka Breda Dekleva • Lučni mojster Amadej Canjuga • Tonski mojster Luka Drmič • Rekviziter Roman Grdina • Dežurni tehnike David Vitez • Oblikovalka maske in frizerka Andreja Veselak Pavlič • Frizerka Sibila Senica • Garderoberki Nika Fartelj, Maja Zimšek • Krojačica Anita Kragelj • Šivilja Ivica Vodovnik • Odrski mojster Gregor Prah • Tehnična vodja Aleksandra Štern • Pomočnik tehnične vodje Rajnhold Jelen

Tehnično osebje PG Kranj
Vodja predstave in rekviziter Ciril Roblek • Šepetalka Judita Polak • Lučni mojster Nejc Plevnik • Tonski mojster Matija Zelič • Frizer in masker Matej Pajntar • Garderoberka Bojana Fornazarič • Odrski tehniki Robert Rajgelj, Boštjan Marčun, Marko Kranjc, Jože Bizovičar • Tehnični vodja mag. Igor Berginc

  • B. Medvešček, D. M. Trbovc, T. Rashid, E. Stražar, L. Bokšan, L. Harum, A. Koltak

  • M. Končar, L. Harum, A. Koltak, B. Medvešček, D. M. Trbovc, T. Rashid, E. Stražar, A. Ternovšek

  • Mojka Končar, Eva Stražar, Aljoša Ternovšek, Luka Bokšan

  • Mojka Končar, Lucija Harum, Vesna Pernarčič, Eva STražar, Luka Bokšan, Aljoša Koltak

  • Lucija Harum, Eva Stražar, Luka Bokšan, Aljoša Koltak

  • Rastko Krošl, Barbara Medvešček, Lucija Harum, Aljoša Koltak

  • Barbara Medvešček, Aljoša Ternovšek

  • Barbara Medvešček, Aljoša Ternovšek, Tarek Rashid

  • Tarek Rashid, Mojka Končar, Damjan M. Trbovc, Rastko Krošl

  • Mojka Končar, Tarek Rashid, Rastko Krošl, Damjan M. Trbovc

  • Aljoša Koltak, Lucija Harum, Eva Stražar

  • Aljoša Koltak, Mojka Končar, Aljoša Ternovšek, Lucija Harum, Eva Stražar

  • Barbara Medvešček, Aljoša Koltak, Mojka Končar, Lucija Harum, Eva Stražar

  • Eva Stražar, Aljoša Koltak, Aljoša Ternovšek, Rastko Krošl, Mojka Končar, Luka Bokšan, Lucija Harum

  • Aljoša Koltak, Luka Bokšan, Mojka KOnčar

  • Luka Bokšan, Aljoša Koltak, Lucija Harum

  • Aljoša Koltak, Lucija Harum, Mojka Končar

  • Aljoša Ternovšek, Luka Bokšan

  • Aljoša Ternovšek, Luka Bokšan

  • Luka Bokšan, Vesna Pernarčič

  • Luka Bokšan, Vesna Pernarčič

  • Vesna Pernarčič

  • Eva Stražar, Luka Bokšan, Barbara Medvešček

  • Rastko Krošl, Vesna Pernarčič, Luka Bokšan

  • D. M. Trbovc, A. Koltak, L. Harum, B. Medvešček, A. Ternovšek, T. Rashid, E. Stražar, L. Bokšan

  • Barbara Medvešček, Mojka Končar, Eva Stražar

  • Foto Jaka Babnik/SLG Celje

  • Lucija Harum, Mojka Končar, Luka Bokšan, Eva Stražar

  • Aljoša Koltak, Eva Stražar, Luka Bokšan

  • A. Ternovšek, M. Končar, E. Stražar, L. Harum, A. Koltak, L. Bokšan, V. Pernarčič

  • A. Koltak, M. Končar, E. Stražar, L. Harum, L. Bokšan, D. M. Trbovc, V. Pernarčič, R. Krošl

  • M. Končar, E. Stražar, B. Medvešček, L. Harum, R. Krošl, L. Bokšan, A. Koltak

  • Foto Jaka Babnik/SLG Celje

nazaj