SLG CeljeSLG Celje

Ivan Cankar

Hiša Marije Pomočnice

Po motivih romana iz Ivana Cankarja Hiša Marije Pomočnice

Režiserka Živa Bizovičar

Molitev za (od)rešitev
Krstna uprizoritev
Premiera 3. aprila 2026

vsebina
vsebina

Novembra 1899 se je Cankar kot časnikar nastanil v dunajskem delavskem predmestju Ottakring pri ločeni šivilji Albini Loeffler, ki je preživljala štiri otroke. S tedaj dvanajstletno hčerjo Steffi se je pozneje zaročil, najraje pa je imel hudo bolno Amalijo, ki je morala v bolnišnico, kjer je kmalu umrla. Pisatelj jo je večkrat obiskal in vtisi s teh obiskov so botrovali kratkemu romanu Hiša Marije Pomočnice (1904), enemu vrhuncev njegovega proznega ustvarjanja. Hiša Marije Pomočnice je pripoved o štirinajstih neozdravljivo bolnih deklicah, njihovih strahovih, trpljenju in upanju, o tihemu junaštvu šibkih, ponižanih in razžaljenih. Skupaj z romanom Gospa Judit in nekaterimi krajšimi pripovedmi sodi v Cankarjevo hrepenenjsko prozo: romaneskno zgodbo ozarja dekliško hrepenenje po čistejšem, lepšem življenju; tega ogroža zunanji svet, spomini na bivanje doma s prizori velemestnega pekla, zlorab, nasilja, sovraštva, prevar, izkrivljene spolnosti. Cankar jih opisuje z naturalistično, kirurško natančno zaznavo, ki jo mehčata impresionistično pretanjeno podajanje snovi in simbolistično iskanje presežnega. Bolečina sveta se zarisuje na občutljivih doraščajočih dušah, že zazrtih v onstransko svetlobo. 
Najbolj nedoumljive zastopnike sveta odraslih vidi v starših, ki jih prav tako individualizira in obtoži odgovornosti za prezgodnje umiranje hčera. Pri tem ne štedi s črnimi barvami in mračnimi liki. Kljub temu se izogne družbenemu obračunu in zaključi roman z religiozno vizijo, prikazujoč smrt kot vesel majniški izlet, ki bo povedel male trpinke v bleščeče naročje Kristusa, ženina ... S tem bolj poglobi krivdo odraslih, kakor bi jo mogel z novimi naturalističnimi dokazi in detajli. Cankar pa s takim zaključkom ni mogel izčrpati vsega, kar je vedel o trpljenju otrok, zato je ta motiv ponovno obravnaval v povesti Življenje in smrt Petra Novljana (1904), romanu Nina (1906) in posameznih spisih, ne da bi se ga bil mogel umetniško osvoboditi – ostal je eden njegovih poglavitnih umetniških problemov.
Dekleta v hiralnici pod skrbstvom nun čakajo na smrt, rešene pred krutim zunanjim svetom. V njihovo intimno podoživljanje lastnih življenj, v pretehtavanje njihove teže in posledično vrednosti, vdirajo prihodi njihovih družin in meščanskih obiskovalcev. Ti si s svojo pobožno karitativnostjo blažijo lastne grehe – svoje življenje brišejo skozi njih, njihovo trpljenje uporabljajo za odrešitev svojega. Avtorski projekt to jemlje za izhodišče, hkrati pa vzpostavlja, da dekleta v tej enklavi ustvarjajo lastno skupnost, ki s preigravanjem travmatičnih spominov morda celo omogoča njihovo razrešitev.
Uprizoritev s potenciranjem ekspresionističnih in simbolističnih elementov razpira emotivne svetove umirajočih deklet z vizualnim in glasbeno-zvočnim izrazom. Njihova poškodovana telesa so kontrastna njihovemu jasno artikuliranemu notranjemu svetu, čas umiranja pa postane čas izpovedi, ki pa ne odrešuje notranjih grehov, temveč grehe zunanjega sveta. Njihov zaupnik s tem postane kip Jezusa Kristusa, ki nemo posluša njihove tožbe, molitve in želje, ki se počasi cepijo od materialnih k svetim … 
»Zunaj pa je bil mraz in je bila noč; življenje, zaničevano in zaničevanja vredno, je šlo mimo in je rožljalo z molkom.« (Hiša Marije Pomočnice)

nazaj