SLG CeljeSLG Celje

Tina Kosi

Metamorfoze

Po Ovidovih Metamorfozah

Režiser Vinko Möderndorfer

Krstna uprizoritev

vsebina
zasedba
vsebina
zasedba

Tina Kosi

Metamorfoze


Zakaj Metamorfoze danes? Vsekakor obstaja več odgovorov:

Prvič.
Metamorfoze so Ovidovo najobsežnejše in najpomembnejše delo. Sestavljene so iz petnajstih knjig, ki skupno obsegajo dvanajst tisoč heksametrov in dvesto trideset zgodb. Z njimi je skušal preseči znamenito Vergilovo Eneido. V Metamorfozah je iskal nove izrazne poti, segel je po številnih še neobdelanih mitih in tako postavil venec zgodb, ki jih povezuje ideja nenehnega spreminjanja in ki sega od začetka nastanka kozmosa do Ovidovega časa, kjer se zaključi s spremembo Julija Cezarja v komet.
Fenomen Metamorfoz je Ovid skušal utemeljiti s pitagorejskim naukom o selitvi duš, ki pravi, da duše ob smrti ne umrejo, temveč se selijo iz enega telesa v drugega:
»Vse se spreminja in nič ne propade; in vse se pretaka
semkaj od tam, od tukaj spet tja. Različna telesa
duša naprej si privzema: v človeška telesa prehaja
duh iz zveri, iz naših teles v zveri se spet seli,
niti za hip ne premine. Kot vosek mehak se preliva
v razne podobe, in tak, kot je bil, ne ostane nikoli,
istih oblik ne ohrani nikoli – in vendar je isti ...«
(Ovid, 15. knjiga Metamorfoz)

Drugič.
V slovenščino je prevedenih le 34 Ovidovih zgodb, med njimi Narcis in Eho, Piram in Tizba, Dedal in Ikar, Filemon in Bavkida, Erizihton, Kralj Midas, kar je precej skromno, če pomislimo, da gre za delo, ki je eden temeljev svetovne književnosti.

Tretjič.
V literaturi so poznane številne predelave antičnih mitov. Mit je kot pra-znanje zapisano v ustroju naše zavesti, v njem so zaobjete večno aktualne teme. Mit je del identitete arhaične zavesti, ki obstaja v vsakem od nas, ki je prisotna v našem kolektivnem in individualnem podzavednem, v naših sanjah in v naši tradiciji.

Četrtič.
Sama beseda mit nosi dvojni pomen. Je fikcija in iluzija. Uporabljajo jo sociologi, zgodovinarji in etnologi. Že Grki so postopno rešili mit religiozne in metafizične vrednosti, in tako je mit postopoma začel označevati vse to, kar v resnici ne more obstajati. Mit je zgodba, ki prinaša dogodke, ki so se zgodili v nekem fiktivnem nastanku časa. Mit prikazuje, kako je pod vodstvom bogov oziroma nadnaravnih sil nastala stvarnost – kozmos, rastlinje, živali in ljudje. Le-ta se je postopno razvila v stvarnost, kakršno poznamo danes. Še več po posredovanju bogov je človek to, kar je danes; umrljivo, seksualno in kulturno bitje. Današnji človek je neposredni rezultat mitskih dogajanj. Moderni človek misli, da je takšen zaradi posledic zgodovinskega dogajanja, arhaičen človek pa je sebe dojemal kot rezultat določenih mitskih dogajanj. Čas, ki je potekel od nastanka do danes ni pomemben. Vsi so vključeni v mit tako živi kot mrtvi, ker se skozi obnavljanje mita, obnavlja celotna skupnost.
Izvorni pomen mita kot zgodnje zgodbe in prikaz ideje kaže osnovo najzgodnejšega verovanja o nečem. Ima globok smisel in je nosilec velikih resnic, ki se skrivajo pod alegorijami. V njemu se prepoznajo daljna tradicija in dejstva prvobitne zgodovine, nacionalni dogodki in emigracije plemen, začetki mest, življenje starih kraljevih rodbin, opazovanja iz narave, moralna pravila, resnice o bogu, modrosti ... Še posebej v stari Grčiji se je mit tesno prepletal s poezijo. Mnogi raziskovalci mita so bili prepričani, da ima grška mitologija neskončni smisel in da leži v osnovi vsake umetnosti in vsake poezije. Mitologija je bila osnova, iz katere so se razvile filozofija, poezija in zgodovina. Prvobitni mit je bil tudi umetnost. Mit ne pozna razlike med formo in osnovo, simbolom in pravilom, znakom in pomenom, zgodbo in religiozno resnico.

Petič.
Mit je zaprta struktura in s tem tudi samozadostna, zato ne potrebuje spodbud od zunaj, je nekakšen vzporeden svet. V mitu je dinamično ravnovesje nasprotujočih sil. Vsaka točka v mitu je nekaj pomenila: prepoved, zapoved, ugotovitev. Ravno skozi dramatiko pa je mit začel razpadat v drobce. Dramatika je skozi to, da je mit ohranjala, hkrati povzročila njegov razkroj. Iz celovitosti mita, ki se ne da povedati v eni zgodbi, so jo zanimale le še najbolj nenavadne in bizarne zgodbe. Vsak znak, ki je v mitu imel pomen, je postal v dramatiki znak znaka. Dramatika danes ne more več rekonstruirati mita v celoti, lahko le uporabi določene osebe, motive, dejanja.

Šestič.
V svojih Metamorfozah sem se osredotočila na eno osnovno temo – ljubezen v vseh možnih oblikah: zaljubljenost, erotika, strast, neuslišana ljubezen, ljubezen do samega sebe, incest, maščevanje zaradi zlorabe, posilstvo ... Še zmeraj pa je v vsaki zgodbi preobrazba, ki je lahko konkretna: sprememba človeka v žival, rastlino, zvezdo ali gre za spremembo stanja: namesto mladosti smrt. Mit ne pozna tabu tem, v njem so opisana varanja, umori, incest, poboj otrok ali staršev ... V njem se prepletajo najlepše in najstrašnejše zgodbe. Zanimale so me predvsem te zgodbe iz mita, ki so imeli dramatičnost, gledališkost v svojem jedru. Ni me zanimala zgolj obnova mita, temveč to, kar je v mitu večno in zmeraj zanimivo – njegova aktualnost in brezčasnost. Nisem poskušala dobesedno prenašati določenih zgodbic, ki že v mitskih variantah obstajajo v številnih različicah. Ravno tako mi ni šlo za destrukcijo mita. Želela sem vzpostaviti svet, ki je sodoben in govori o temah, ki so večne na razumljiv način.

 

Režiser Vinko Möderndorfer
Dramaturginja Tina Kosi
Scenografka in kostumografka Angelina Atlagić
Asistentka kostumografke Maja Lešnik
Koreografinja Tanja Zgonc
Skladatelj Jani Golob
Lektorica Metka Damjan

Igrajo

PROLOG
Pripovedovalec Janez Bermež

1. STVARJENJE
Junona Jagoda
Jupiter Rastko Krošl
Dioniz Miro Podjed
Pijanec Damjan Trbovc
Lepotica Tina Gorenjak
Kapitalist Bojan Umek
Mirovnik Igor Sancin
Pet ljudi Tarek Rashid, Barbara Medvešček, Branko Jordan, Tjaša Železnik

2. MEDEJA UBIJE PELIASA
Medeja Tina Gorenjak
Pelias Janez Bermež
Prva hči Barbara Medvešček
Druga hči Tjaša Železnik

3. JUPITER IN IO
Io Tjaša Železnik
Jupiter Rastko Krošl
Junona Jagoda
Oče Igor Sancin
Prva sestra Barbara Medvešček
Druga sestra Tina Gorenjak
Pripovedovalec Janez Bermež
Svatje Tina Gorenjak, Tjaša Železnik, Janez Bermež, David Čeh, Miro Podjed, Tarek Rashid, Igor Sancin, Damjan Trbovc, Bojan Umek

4. MIDAS
Dioniz Miro Podjed
Midas Branko Jordan
Noseča Midasova žena Barbara Medvešček
Vojak David Čeh

5. TEJREZIAS
Tejrezias Damjan Trbovc
Prva Kača Tina Gorenjak
Druga kača Tjaša Železnik

6. TEREJ IN FILOMELA
Junona Jagoda
Prokna Barbara Medvešček
Terej Tarek Rashid
Kralj Janez Bermež
Filomela Tjaša Železnik

7. KAZEN
Jupiter Rastko Krošl
Junona Jagoda
Dioniz Miro Podjed
Vrana Damjan Trbovc
Krokar Bojan Umek

8. PTIČI
Krokar Bojan Umek
Vrana Damjan Trbovc
Jupiter Rastko Krošl
Štirje ljudje Igor Sancin, Branko Jordan, Tarek Rashid, David Čeh
Pripovedovalec – Janez Bermež

9. NARCIS IN EHO
Pripovedovalec Janez Bermež
Nimfa (mati) Tina Gorenjak
Eho Barbara Medvešček, Tina Gorenjak
Narcis Branko Jordan


10. DVA PTIČA
Vrana Damjan Trbovc
Krokar Bojan Umek

11. MIRA IN KINIRAS
Junona Jagoda
Mira Tjaša Železnik
Kiniras David Čeh
Dojilja Barbara Medvešček
Vrana Damjan Trbovc
Krokar Bojan Umek

12. PIRAMUS IN TISBA
Krokar Bojan Umek
Eristihon Tarek Rashid
Piram Branko Jordan
Tizba Tina Gorenjak
Knemon Igor Sancin
Pogrebci David Čeh, Tjaša Železnik, Barbara Medvešček, Janez Bermež

13. ERIZIHTON
Erizihton Tarek Rashid
Krokar Bojan Umek
Služabnika Branko Jordan, Igor Sancin
Junona Jagoda
Lakota Tjaša Železnik

14. DEDAL IN IKAR
Dedal Janez Bermež
Ikar David Čeh
Jupiter Rastko Krošl

15. FILEMON IN BAVKIDA
Filemon Bojan Umek
Bavkida Barbara Medvešček
Jupiter Rastko Krošl
Junona Jagoda
Dioniz Miro Podjed
Ženska Tjaša Železnik
Mož Igor Sancin
Otroški glas Tina Gorenjak

Premiera 23. aprila 2004


Vodja predstave Sava Subotič • Šepetalka. Simona K. Ličen • Tonski mojster Uroš Zimšek • Lučni mojster Rudolf Posinek • Rekviziter Emil Panič • Šivilje Zdenka Anderlič, Janja Sivka, Dragica Gorišek, Marija Žibert • Frizerki Maja Dušej, Marjana Sumrak • Odrski mojster Radovan Les • Garderoberki Amalija Baranović, Melita Trojar • Tehnični vodja Miran Pilko • Umetniški vodja Tina Kosi

 

nazaj